Vi er ikke gode nok i Asker allerede, vi trenger en slik skole

Her følger et leserinnlegg en kamerat og jeg skrev etter et innlegg i Asker og Bærum budstikke.


Norske politikere har vedtatt at vi i Norge skal ha en fellesskole for alle. Samtidig vet vi at ikke alle føler at de passer inn i den samme skolen. For disse barn og unge har vi lite å tilby. Friskoler er i utgangspunktet ikke spesielt ønsket av norske politikere og denne gangen forsøker NRG å etablere seg i Asker, slik de har gjort i Bærum. Noen Askerpolitikere liker dette dårlig og jobber for at dette ikke skal bli en realitet. Vi ser av argumentasjonen til Arbeiderpartiets Marianne Riis Rasmussen i Budstikka 12. november at det visstnok er fint med et toppidrettstilbud, men at et realfagstilbud ikke har det samme behovet. Hvis vi sier at det er nødvendig med egne skoler for toppidrettsutøvere, men ikke for realfag, så kan vi like gjerne si at kroppsøvingsfaget har feilet!

I Norge er vi flinke til å legge til rette for og heie frem de som er ekstra dyktige i idrett. Hvorfor skal vi ikke også gjøre det samme for de som er ekstra dyktige på andre områder, som realfag? Norge har alt for lenge hatt en A4-skole som skal sørge for at alle barn får de samme mulighetene, men i praksis så fungerer det dårlig når det viser seg at ikke alle barn er like i utgangspunktet.

En idrettshelt kan skape mye sosialt, men produserer egentlig ikke noe annet enn underholdning. En realist kan skape mye mer, som å oppdage en ny medisin eller forbedre miljøet vårt .

Vi vet at mange elever som dropper ut av videregående er elever med ekstra læringspotensial som ikke har fått utnyttet evnene sine og som dessverre går til grunne i det norske skolesystemet.

I Norge har vi en veldig restriktiv politikk når det gjelder friskoler. For det meste er det kun religiøse skoler, steinerskoler eller montessorriskoler som godkjennes. Det er noen få hederlige unntak som Humanistskolen, Nyskolen, NTG-U og NRG-U. Slik vi ser det er det et behov for et større mangfold. Nye Asker kommune kan være en slik kommune med sin utstrekning og sine innbyggere. Selv om kommunen har valgt å satse på realfag så går det an å ha to tanker i hodet samtidig – slik formannskapet har. Asker kommune satser på realfag slik at flere skal kunne finne ut om dette er noe som passer dem og for å hjelpe flere frem til å bli realister. Samtidig er det OK å ha et tilbud til de som opplever at deres talent ligger akkurat der, i realfag, ikke bare for de som opplever at deres talent er innenfor idrett. Verdsetter vi, som samfunn, en underholdningshelt mer enn en realisthelt?

Øyvind Matheson Wergeland – utviklingsleder og realist (og far til to barneskoleelever)
Thor-Ivar Pute Eriksen – pedagog og tidligere rektor i Askerskolen

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: