Genious hour – moro læring

2016-04-17 12.38.07Nå har vi testet ut Genious hour siden jul. Det har blitt 12 uker med til sammen 9 genitimer.

Jeg vet ikke om det blir helt historisk korrekt, men det sies at 3M var det første store firmaet som startet med denne tankegangen og at Google fulgte opp med den største systematiseringen. Den såkalte 20%-time er ment for at de ansatte skal få bruke deler av arbeidstiden på å forfølge prosjekter de selv brenner for, men som allikevel holder seg innenfor bedriftens rammer. Noen lure hoder begynte derfor å tenke på hvordan dette kunne omsettes i skolen. Hvordan kan elevene få lov til å velge fra egne ønsker og samtidig følge skolenes krav og pensum.

Løsningen ble ‘Genious hour’. En skoletime i uken hvor elevene kan få gjøre hva de selv ønsker å gjøre. De skal ha fokus på 2 spørsmål: Hva vil du lære. Hvordan skal du vise frem hva du har lært.

Når man har en gjeng elever foran seg som vanligvis blir fortalt hva de skal gjøre så kommer det mange spørsmål når man legger Genious hour frem for dem. Hva kan vi velge? Hvem kan vi jobbe sammen med? Som om ikke det er nok er det mange som tar seg vann over hodet. Plutselig tror de at de kan klare alt. Mange ideer bobler opp. De vil lage apper. De vil bli magikere. Film skal lages. YouTube-stjerner skal noen bli. Tysk og spansk skal andre lære seg. Sy klær skal andre.

Så vil kanskje noen si at dette er litt vel store prosjekter. Litt mye å gape over. Ja, det er mulig det, men lærer vi ikke av det også? De fleste elevene har holdt seg til førstevalget sitt. Andre derimot har byttet både en og to ganger. Noen er utålmodige og klarer ikke vente til de blir ferdige, men må begynne på nytt.

Vi er bare i startgropen på å teste ut Genious hour, men starten har i alle fall gitt både meg og elevene et ønske om å videreutvikle dette konseptet.

I dag fortalte en av guttene som hadde laget YouTube-kanal med spillvideoer at de hadde fått 21 abbonnenter på kanalen sin. 5 kjente og 16 ukjente. Ikke verst for en liten spillkanal laget av noen gutter i 5. klasse med et forbruk av 9 skoletimer.

Her er noe av det jeg også har skrevet på ‘staffroom’ (staffrm.io) om Genious hour:
http://staffrm.io/@pute68/Z28azoHpGe
http://staffrm.io/@pute68/VeCpHH0hRe
http://staffrm.io/@pute68/3yz29xIeEh

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: