I samfunnet er bruk av IKT en selvfølge, men ikke i skolen…

2016-02-16 09.03.02I dag har jeg vært heldig å få holde åpningsforedraget på Statped sin egen start på virksomhetsplanene deres for 2016. Bestillingen var potensialet for inkludering som ligger i en god bruk av teknologi, og de så for seg at de ville høre litt om det generelle bildet og deretter spissing inn mot elever med behov for tilrettelegging. Spesielt med tanke på god inkludering i det ordinære klassemiljøet og på læringsutbyttet.

Dette blir ikke ordrett, men i alle fall mine tanker rundt emnet skrevet ned før foredraget:

Siden jeg var ferdig utdannet lærer i 1992 har jeg brukt IKT i undervisningen. I 1994 var klassen på Internett gjennom medbrakt modem koblet til telefonlinjen i klasserommet. Klassen samarbeidet med andre klasser fra 4 kontinenter og målte sur nedbør gjennom et halvt år. Det gikk tidlig opp for meg at løsningen for bruk av teknologi i klasserommet er at alle elever har sin egen datamaskin.

Ingen jobber uten IKT i dag
Det er i dag omtrent ingen jobber som gjøres uten at IKT er blandet inn. Det skjer omtrent bare i skolen. Det er foreløpig lite forsknig rundt IKT og læring, og den forskningen som finnes kan virke tendensiøs begge veier og den tar ofte utgangspunkt i papir mot digitalt.

Det blir feil å sette de to opp mot hverandre. I dag skal vi utdanne mennesker til å jobbe i det samfunnet vi har rundt oss, det samfunnet som kommer, og ikke det samfunnet vi har hatt. Det blir i den sammenhengen lite interessant å se på hva som kan fungere best i forskjellige sammenhenger. Saken er at IKT har kommet for å bli enten man liker det eller ikke.

Hver elev må ha sin datamaskin
Vi kommer ikke utenom det faktum at hver elev må ha full tilgang til hver sin datamaskin på skolen. Hver elev må til enhver tid ha full tilgang på det utstyret de trenger.

Det ville vært uhørt for en voksen å komme på en ny jobb og måtte gå bort i et PC-skap hver gang man trengte det for å hente ut en datamaskin. Hvorfor er det da greit for elever?

En datamaskin, enten det er i form av en mobiltelefon, et nettbrett eller en bærbar datamaskin er et nyttig verktøy som de færreste utnytter hele potensialet til.

Selv bruker jeg IKT mye. Det er en del av meg. Det er en del av hvordan jeg effektivt organiserer min hverdag med mine spesielle behov. Jeg ser f.eks. hvordan dette har hjulpet en som meg med mine konsentrasjonsvansker og en stadig trang til å hoppe fra det ene prosjektet, til det andre. Uansett hvor ofte og hvor fort jeg skifter så er alt lagret og alt hentes lynraskt frem igjen så jeg kan fortsette nøyaktig der jeg slapp. Enten det er 10 minutter siden, eller 2 uker siden. Verktøy og skjermstørrelse har ikke noe å si, så lenge jeg til enhver tid har tilgang til en eller annen dings med skjerm på. Jeg skriver lengre notater mens jeg sitter på toget (mobilen). Jeg bearbeider tekster, brev, e-poster enten på mobil eller datamaskin av ett eller annet slag. Skriver jeg noe på den ene så er det sekundet etter på alle de andre enhetene.

For mange av oss voksne så er dette hverdagen. Jeg har brukt disse 10 årene med å få lærere også mest opp å gå i den samme tankegangen og de samme arbeidsvanene. Lærere må da få god tilgang til alle mulige verktøy. Stadig fler lærer seg å bruke mobilen som et slags verktøy. Noen av dem har gjennom det siste, og største prosjektet, også fått en chromebook, altså 4 enheter å forholde seg til. Det går glimrende.

Økt produktivitet – Tilpasset opplæring
Det viser seg, gjennom praktisk arbeid, at elevene som jobber på sin egen datamaskin på denne måten produserer mer enn før. Begrepet tilpasset opplæring blir noe nytt når man kan jobbe heldigitalt.

Når elever sliter med håndskriften sin så er det å skrive 1 og 2 sider norsk et uoverstigelig skolearbeide, enten man jobber på skolen eller hjemme. Når man har et tastatur så blir ikke lenger håndskriften din problemet for deg. Begrensningen blir noe annet enn selve verktøyet.

For å si det litt enkelt: Elever som før skrev 3 ord skriver nå 3 setninger. Elever som før skrev 3 setninger skriver nå 3 avsnitt og elever som før skrev 3 avsnitt skriver nå 3 sider.

Overkommelige lekser
I tillegg blir leksene overkommelige for alle. Inklusive foreldrene. Se på en video, finne ut hva du vil jobbe med. Lete etter stoff om det du skal jobbe med. Ta bilde. Ta opp video. Det blir hjemmearbeid og ikke tradisjonelle lekser.

Barn vil ikke skille seg ut
Felles for alle elever i skolen er at de ikke ønsker å skille seg ut for mye. Barn med behov for tilrettelegging ønsker heller ikke det. Hvor mange av oss har ikke truffet den kategorien elever som gjør alt de kan for å skjule at de er annerledes.

De vil ikke ha en datamaskin når alle andre sitter og skriver med blyant. De vill ikke ha utstyr som gjør at de ikke føler seg som en av de andre. Men når alle har sin egen datamaskin så er det plutselig greit. Da er man en av de andre.

Barn med behov for tilrettelegging trenger utstyr
På min skole har vi jobbet for å øke det digitale i hele skolehverdagen ved å teste alt som har kommet av ny teknologi. Det har gjort at både elever og lærere har fått testet ut mye forskjellig og at elevene våre har fått tilgang til utstyr som ikke har vært vanlig på andre skoler. Vi har ikke ventet på vedtak eller penger fra andre instanser før vi kjøper inn utstyr. Vi har brukt av egen pengesekk.

Det betyr at elever med spesielle behov har hatt en unik tilgang til utstyr, men det har da samtidig vist noe av begrensningene, frem til ALLE fikk den samme tilgangen.

Think outside the box
Jeg tror at ved å få teknologien inn i alle klasserom som en naturlig del så vil vi få til både bedre inkludering og høyere læringsutbytte for ALLE elevene, inkludert de som kanskje trenger det mest.

For meg blir da inkludering at alle får muligheten til å gjøre det samme, og der er teknologi og IKT et nøkkelord.

Apper og programmer
Man må teste nye apper og programmer hele tiden. Jeg deler appene i 3 kateggorier:
– Samarbeid: Lærer/Elev, Lærer/Hjem
– Produksjon: Tekst, bilder, video, bøker
– Øve: Pugge, innøve

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: