Hva med å fjerne karakterer?

bridge-to-nowhere

I skoledebatten her på sosiale medier går debatten om karakterer i bølger. På bloggen ‘En rektors bekjennelser’ stiller @BolstadB spørsmålet om vi trenger eksamen på ungdomstrinnet. https://bbolstad.wordpress.com/2015/05/21/trenger-vi-eksamen-pa-ungdomstrinnet/

Helt tilbake til diskusjonen på lærerskolen på slutten av 80-tallet har jeg argumentert for at karakterer er unødvendig og at vi nå burde gå over til et annet system. Slik jeg ser det har karakterer to store svakheter: De er urettferdige og de er demotiverende. Så kort, så enkelt.

Urettferdige

En lærer på en skole et eller annet sted i landet kan gi en 5 for en elevs innsats og føle seg sikker på at det er riktig. Et annet sted ville den samme eleven, med den samme innsatsen, fått karakteren 6, av en annen lærer. Et tredje sted, av en tredje lærer ville innsatsen kun kanskje bringe inn en 4. Alt avhengig av en lærers oppfatning av eleven opp mot medelever og tidligere elever læreren har hatt. Når man da skal konkurrere seg inn på samme videregående skole, eller samme høgskole/universitet så sier det seg selv at ventelistekøen ikke blir rettferdig. Hvorvidt du kommer deg inn på ønsket yrkeskarriere, eller ikke, baserer seg ikke da ikke på rettferdighet. Det tror jeg vi alle nå kan være enige i.

Demotiverende

For mange flinke elever blir karakterer motiverende. De trigges av å få gode karakterer. Samtidig ser vi at elever som derimot synes skolen er litt vanskelig demotiveres av å alltid havne i samme bås. De mister troen på at de kan komme seg høyere opp og de gir opp allerede tidlig i ungdomsskolen, uansett hvor mye deres gode lærere forsøker å motivere dem. Karaktersystemet har tatt sitt kvelertak på dem. Et tak som kanskje aldri kommer til å slippe.

Vurdering for læring

På barneskolen jobber vi for tiden hardt med vurdering for læring (VFL). Vi jobber med å vri læringen til å bli enda mer tilpasset og motiverende for hver enkelt elev. Vi jobber for ikke å sette elever i båser for videre læring. Vi jobber for at hver enkelt elev skal få utviklet seg til sitt fulle potensiale.

Hva om både ungdomsskole og videregående skole gjorde det samme? Hva om de også jobbet kun på denne måten, uten karakterer, uten denne bås-settingen? Det er min drømmeskole for ungdom mellom 13 og 19 år. At de skal få gå på en skole hvor tilpasset, elevsentrert og motiverende undervisning skal drive dem frem til sitt fulle potensial.

Hvordan da plukke ut?

Så kommer vi til alternativet. Jeg mener nemlig det finnes et alternativ. Hvordan skal vi luke ut hvem som skal få komme inn på hvilken linje på vgs? Hvem skal komme inn på hvilket studie etter vgs? Jeg mener svaret ligger i inntakseksamener og intervjuer. Skriftlige og muntlige eksamener kan avgjøre hvem som har de nødvendige kunnskapene til å komme inn på riktig linje eller riktig studie. Intervjuer eller krav om praksis kan avgjøre om studenter gjør seg i et yrke. For over 20 år siden ble dette testet ut ved noen studier i Sverige. Dyrepasserlinjen var f.eks. en del av et slikt forsøk.

Noen studier kan jo også ha krav om praksisjobb. Skolen er et sted hvor dette kunne vært en god ide.

Jeg synes vi burde begynne å se på muligheten for å fjerne karakterer :-)

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

One response to “Hva med å fjerne karakterer?”

  1. Anne Hauan says :

    Blir ringen sluttet?

    Som rektor stiller du spørsmål om det kan være smart å fjerne karakterene i skolen. Vit at du ikke er den første rektoren i Borgensonen som har tenkt slik!
    Borgen skole på 1970 tallet hadde en fremtidsrettet rektor, Øystein Engeland. Han gikk foran og fikk med seg personalet på Borgen skole til å gå inn for forsøk med et karakterfritt ungdomstrinn. Forsøket ble kjent i skolenorge selv om verken blogging eller andre sosiale medier hjalp til å spre hva som foregikk.
    Dessverre måtte skolen etter en tid gå tilbake til karakterer,selv om forsøket var vellykket. Elevenes læring og mestringsfølelse ble slett ikke skadelidende under forsøket!

    Stå på, Pute! Jeg heier på initiativ som kan holde på alle elevers nysgjerrighet og lyst til å lære!

    Dette skoleåret og denne våren har det fra høyeste hold blitt satt fokus på hvordan vi skal stanse dropouts fra videregående skole. Som pedagoger vet vi mye om hvordan elever vokser og trives når de mestrer og ser egen utvikling, og fjerning av karakterer som sammenlikner elever i i en obligatorisk grunnskole, kan være et viktig element mot målet.

    Anne – rektor emeritus

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: