#edcampAsker

2015-04-16 22.02.12
EdCamp – unconference
Det siste året har jeg blitt fascinert  av det de i USA har valgt å kalle en edcamp – education camp. Det er laget noen prinsipper over hva som skal til for at et skoleseminar kan kalles en edcamp. Hovedprinsippet er basert på en unconference-modell – på norsk en slags ‘ikke-konferanse’.

Ingen forelesere
En edcamp skal ikke koste penger for deltakerne. På en edcamp betaler man ikke for å få inn forelesere. Programmet for en edcamp blir til om morgenen for konferansen da det er deltakerne selv som bidrar med det de gjerne vil snakke om. Hver sesjon styres ikke av enkeltpersoner, men av gruppen. En på sesjonen er tilrettelegger. Kanskje ønsker gruppen at tilretteleggeren skal legge frem litt, kanskje ikke. Kanskje man bare begynner å samtale om emnet. Deltakerne på sesjonen bestemmer.

EdCamp35 i Canada
Jeg har gått noen måneder med en ide om å starte en edcamp her i Norge for å se om vi som jobber i  den norske skolen kan klare å nyttiggjøre oss av den samme modellen. For å føle meg trygg nok på å kunne sette opp og gjennomføre en slik edcamp har jeg i helgen vært i Langley nær Vancouver i Canada og deltatt på edcamp35. Jeg har vært med på å arrangere og fasilitere på forhånd og som deltaker under selve konferansen.

edcamp i Norge – #edcampAsker
Det ga mersmak og derfor kommer jeg til å gå videre med #edcampAsker, som dere finner innbydelsen til her: bit.ly/edcampAsker

Mer om #edcampAsker vil komme etter hvert her på bloggen, på twitter og i innbydelsen. Nå er det opp til deg å melde deg på :-)

2015-04-18 10.57.38

IMG_20150418_185204

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: