Hva er det skolen gjør feil?


I dag har jeg vært med på en fantastisk reise inn i hjernens virkemåte. Å høre på Mark Treadwell (@marktreadwell1) fra New Zealand får en til å tenke på skolesystemet vårt på en helt ny måte. Jeg tenker at alle lærere, skoleledere og kanskje spesielt våre politikere, skulle ha hørt hva han har å fortelle om hvordan hjernen og hvordan læring fungerer. Det kanskje mest spennende eksempelet han brukte er det å lære å kjøre bil.

‘Alle’ kan lære å kjøre bil. ‘Alle’ består førerprøver rundt i hele verden – tilpasset de forskjellige landene. Det viser seg også at det tar omtrent samme tid for alle å lære å kjøre i sitt eget samfunn.

Hvorfor fungerer ikke skolen slik? Hvorfor ‘står’ ikke alle? Hvorfor kommer de seg ikke gjennom i det hele tatt og hopper av? Hvorfor tar det så mye lengre tid for noen å lære grunnleggende ferdigheter? Svaret på det blir egentlig et nytt spørsmål: Hva er det skolen gjør feil?

Før jeg da spinner videre på den må jeg ta med et annet eksempel: Lesing og skriving. I USA har de drevet med mye testing gjennom mange år så man har gode tall fra over 50 år når det gjelder elevers evne til å lese og skrive. Når man tester de yngre elevene så får man store variasjoner over hvor mye de har lært og hvor godt de leser. Når man derimot tester 17-åringer (siste år på high school) så viser det seg at det ikke er noen forskjeller på før og nå. Testscorene har altså ikke endret seg på over 50 år med disse målingene selv om de yngre elevene får bedre resultater.

Det viser seg nemlig at vi ikke kan påvirke vår hjernes evne til den type kunnskap som må pugges og huskes. Den evnen er genetisk stabil. Den delen av hjernens kapasistet vi derimot kan påvirke er evnen til å tenke og trekke slutninger og sammenhenger. Da kommer vi tilbake til eksempelet med å ta førerkort og hvorfor alle får det til. Hva er det som sagt vi i skolen gjør feil når vi ikke får til at alle elever lykkes?

Slik Mark legger det frem er det egentlig lett å svare på også det spørsmålet. Vi mennesker er nemlig unike som art i det at vi snakker med oss selv for å sette ting i sammenheng og til å begrunne det vi gjør. Hjernen vår har svært få av den typen hjerneceller som gjør at vi kan lære utenat. De smarteste menneskene har faktisk færrest av disse cellene. Albert Einstein sin hjerne er visstnok den hjernen man har funnet færrest av disse hjernecellene i.

Dette betyr at når vi fokuserer på ren faktakunnskap og pugg så kommer mange til kort, mens når vi øver gjennom praktiske øvelser og relaterer til allerede kjent kunnskap hos elevene så øker forståelsen og evnen til å sette sammen kompliserte problemstillinger.

På en eller annen måte må dette få konsekvenser for hvordan vi driver vår undervisning og hvordan vi mennesker ser på hverandre som ‘dumme’ og ‘smarte’. Når vi tenker på at det å kjøre bil i trafikken er det mest kompliserte vi mennesker gjør og at vi alle gjør det så burde det være et perspektiv folk flest, politikere og skolefolk burde reflektere over.

Tags: , , , , , , , , ,

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: