Takk til NKUL14

IMG_20140508_141906.051Takk for 3 gode dager på NKUL14 :-)

Her har det vært mye å plukke opp av tips fra forelesere og ikke minst like mye av å snakke med lærere og skoleledere som har gjennomført og holder på med prosjekter andre steder.

Spesielt takk til alle som har pratet med meg om prosjektet vårt i barneskolen og vært aktive lyttere og aktive deltakere. Vi ser spent frem til en hverdag med datamaskin til hver elev, bruk av Google+ som LMS, blogging fra elever, og pilotering av Khan Academy i matematikken.

Her er en liten oppsummering av det jeg har plukket med meg:

  • Differensiering og variasjon er viktig og IKT er hjelpemiddelet vi trenger
  • IKT kan hjelpe til med å løse alle utfordringer i skolen
  • Det er VÅR jobb å sikre at elevene lykkes på videregående
  • Dagens og morgendagens teknologi kommer i en rasende fart (endelig)
  • Google+ duger som LMS i stedet for it’s learning eller fronter :-)
  • Digitale ferdigheter og bruken av IKT må prioriteres og lærerne må få lov til å prøve seg
  • Elevene må lære gode digitale vaner
  • Det er ikke teknologien i seg selv som er avgjørende for å lykkes, men det er hvordan den brukes
  • Digitalt innfødte er ikke det samme som digitalt kompetente
  • Omvendt undervisning er veien å gå
  • Omvendt undervisning handler om å flytte undervisningen ut av klasserommet
  • Omvendt undervisning gir læreren mer tid til veiledning av hver enkelt elev
  • Klasseledelse er like viktig som alltid, om ikke viktigere
  • Læreren må være tydelige på forventningene for at IKT skal fungere
  • Skolen trenger oppdatering av hva personvern er
  • Personvern handler om kontroll, medbestemmelse, forutsigbarhet, tillit og informasjonssikkerhet
  • Skolene har manglende oversikt over personopplysninger, og mangelfulle rutiner for samtykke, informasjon, innsyn, retting og sletting
  • Sentrale funn fra datatilsynet: Manglende risikovurderinger, Mangelfulle sikkerhetstiltak, Manglende/mangelfulle databehandleravtaler
  • Man må vurdere databehandleravtalen i hvert enkelt tilfelle
  • Det er viktig å forbli i læringsmodus, man blir aldri ferdig utlært…
  • Vi som ønsker en endring må stå på og foreløpig jobbe litt for oss selv
  • Forlagene henger fortsatt like etter i stedet for å bruke fantasien og teknologien…
  • Forskningen sier at PC og Internett ofte ikke er en integrert del av undervisningen
  • IKT kan dessverre ofte bety avkobling, underholdning og distraksjon
  • Økt deltakelse, samarbeid og vurdering er viktig for at IKT skal bli vellykket
  • Lag færre, bedre oppgaver som krever mer av elevene – også av samarbeid

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: