Den digitale ferdigheten kan vi ikke legge fra oss

2014-02-02 11.04.46La oss innse det. Den digitale ferdigheten har kommet for å bli. Myndighetene innførte denne ferdigheten som en av de fem viktigste allerede i Kunnskapsløftet 06 – for 8 år siden.

Noen mener den aldri burde vært der, men alle bør innse at den endringen i verden vi er vitne til, den er ikke liten – og vi kan ikke velge den bort. Den er kommet for å bli.

I skolen utdanner vi barn for fremtiden. Vi utdanner fremtidens voksne. Vi utdanner dem ikke lenger til de gamle industrijobbene. Vi utdanner dem til jobber som ikke finnes enda. Jobber vi ikke klarer å fantasere oss frem til en gang.

Det betyr veldig enkelt at vår jobb som skole ikke lenger er å lære opp elever i forskjellige ferdigheter, men å la dem finne sitt potensiale og å utnytte det potensialet til sitt fulle. For å få til det kan vi ikke vente til elevene blir voksne studenter. Vi må starte allerede i barneskolen. Elevene skal lære å lese, skrive og regne først, men så snart det er på plass må vi slippe dem til og la dem utfolde seg, uten at vi holder dem igjen.

Som skole må vi da ikke være redd for å trå litt feil i den overgangsfasen vi nå går inn i. Vi må være villige til å gjøre noen feil på veien, og vi må tørre å vise frem det vi gjør – inklusive våre feil. Vi må være mer åpne for omverdenen, og det er her sosiale medier og bruk av det kommer inn.

Digitale elever fortjener, og trenger, digitale lærere og digitale skoleledere. Voksne som kan gå foran med et godt eksempel.

UntitledDen digitale eleven skriver for et globalt publikum. Den gamle eleven skrev for læreren. Elevene legger mange timer i skolearbeidet sitt. De fortjener at flest mulig kan lese det de jobber med. De fortjener å få muligheten til å få høre hva andre tenker om det de skriver. Hvorfor skal ikke bestemor få følge barnebarnets vei mot læringen?

Vi vet at våre unge i dag lærer seg mange digitale uvaner. Mye av grunnen for det er nettopp at vi voksne ikke går foran som gode eksempler. Mange voksne føler seg selv som nybegynner i mediet og da er det lett å la de unge lede veien selv. Vi voksne må ta tilbake kontrollen ved å gå foran som god eksempler. Det er vi som skal lede veien, og det er vi som skal lære dem hvordan man skal trå seg frem. Hvilket bedre sted har vi å lære dem det enn i skolen?


Under har jeg interessante linker med gode tanker rundt emnet ‘Den digitale ferdigheten’.

Les mer
Douglas Adams
Teachers are not in it for the income
5 Things Innovative Schools Do Differently
Digital Learners Need (and Deserve) Digital Leaders
The Global Teacher
10 ways Twitter makes me a better educator
10 steps for educators new to Twitter
Stating the Obvious
Control or Ownership
5 Reasons Every Teacher Needs To Be On Twitter

Tags: , , , , ,

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

2 responses to “Den digitale ferdigheten kan vi ikke legge fra oss”

  1. Ingeborg says :

    Besteforeldre synes det er stas å følge med på skolearbeidet, f.eks. ved å lese. ungenes tekster når de er på besøk eller få bilder av tekstene tilsendt på epost. De hadde sikkert også satt pris på å få følge ungene via blogg osv. Men en utfordring med å dele hverdagen via sosiale medier framfor telefon og direkte post er antall mottakere. Med en-til-en-kommunikasjon har avsender mer kontroll på hvem budskapet når fram til. Via sosiale medier kan det man har delt plutselig leses av noen som kanskje ikke burde lest det, og kanskje mange år etterpå.

    Hvordan kan man gi ungene erfaring med bruk av sosiale medier, delingskultur osv uten å risikere at de etterlater seg spor som aldri fjernes? Før kunne man øve på noe før man viste sin nye ferdighet fram for verden. Nå er det vanskeligere å få til. Et barn som lærer å sykle bør få trene på det i trygghet på sin egen gårdsplass, og ikke midt i skolegården mens flere hundre skolekamerater stirrer, kommenterer og ler. Slik burde det være med bruk av sosiale medier også, men vanskeligeer å få til. Gode ideer?

    (Og foreldre som poster morsomme videoer av poden som ikke helt mestrer sin nye ferdighet burde tenke seg nøye om!)

    • Pute68 says :

      Det er helt riktig at elevene må øve seg først. Når elever i grunnskolen skal opprette og bruke blogg til innlevering av skolearbeidet er det viktig at de både skjermes og får god opplæring. Det problemet har de heldigvis funnet gode løsninger på som gjør at alle på Internett fortsatt kan lese bloggen. Ved å lage anonyme blogger (tenkt eks. sd473957.edublogs.org) hvor det ikke brukes navn hverken på seg selv eller andre og hvor bildene ikke inneholder ansikter, men kun fra arbeider man har drevet med, så lærer elevene nettvett samtidig som alle og enhver kan lese og kommentere det man har skrevet.

      Som en av mine twitter-kontakter uttalte det: ‘Are your students writing for an audience of one, or for everyone?’

      Ellers har vi jo dessverre lite kontroll over hva foreldre velger å poste med sine egne barn :-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: