Er det til elevenes beste at lærerne jobber 45 uker i året?

Undertegnede på ferie i sommer :-)

Undertegnede på ferie i sommer :-)

Jeg ser at KS jobber hardt for å utvide lærernes arbeidsår fra 39 til 45 uker, men hvilke arbeidsoppgaver er det KS vil at lærerne mine skal utføre i disse 7 ukene, og hvilke arbeidsoppgaver skal de kutte i hverdagen når de har en vanlig 37,5 timers arbeidsuke?

Hvor mye jobber lærerne nå?
Hos meg har lærerne i full stilling i praksis en tilstedeværelsestid på skolen på mellom 34 og 40 timer hver uke. Det gir at hver lærer må jobbe mellom 3,3 og 9,3 timer hjemmme utover dette hver uke i de 38 ukene elevene er på skolen – for at de skal fylle et fullt årsverk på 1687,5 timer (43,3 timer i uken).

De ukene vi har forestillinger, utviklingssamtaler og foreldremøter er gjerne timetallet godt over normalen, men da blir det forhåpentligvis færre timer når det kommer en rolig uke. Så skal lærerne i tillegg ha tid til egne møter med foreldre når det oppstår problemer av forskjellig art. De skal også kunne svare bekymrede foreldre på telefon, sms og e-post.

Når tiden er brukt opp
Dersom alle lærere skal jobbe 37,5 timer hver uke, hvordan vil det da gå med forberedelser til vanlige skoletimer de ukene det er utviklingssamtaler, foreldremøter og forestillinger? Skal lærerne da si at, ‘nei nå er min arbeidstid for denne uken unnagjort? Eller skal lærerne ha muligheten, som nå, til å ikke se på klokken fordi de vet at den tiden forhåpentligvis vil bli tatt igjen når de har avspasering – når elevene har ferie?

Skolelederes behov for mer styring
Skolelederforbundet mener at «det er behov for at lederne får mer styring over lærernes tidsbruk gjennom året«. Det mener jeg også er en god ide. Det er allikevel langt mellom for eksempel 10 og 35 dagers kontortid. I dag har lærerne 6 dager med arbeidsdag på 7,5 timer, uten elever tilstede.

Mener KS da også at alle lærere skal tvinges til å ta ut hele ferien i bestemte uker? Jeg kjenner til få arbeidsgivere som kommanderer sine arbeidstakere til når de må ta ut alle sine feriedager – uten at de får noen påvirkning på sin egen ferie.

Hjemmekontor og fleksitid
Det blir litt besynderlig å stramme inn slik som dette når vi ser at stadig flere arbeidsgrupper får mulighet til å ta ut fleksitid og å ha hjemmekontor. Lærerne var kanskje en av de første yrkesgruppene som hadde en slags fleksitid og mulighet for hjemmekontor.

Til elevenes beste?
Hver gang jeg skal gjøre organisatoriske eller pedagogiske endringer på skolen jeg leder så er det et spørsmål jeg stiller meg hele tiden: Gjør dette skolen bedre for elevene her? Dessverre tror jeg ganske sikkert at dette forslaget fra KS ikke gjør det bedre for elevene våre.

Men lærerne får fine dager :-)
Lærerne får nok fine dager når de kan gå hjem etter 7,5 timer og la skole være skole og elever være elever, men jeg tror dessverre at mange vil slutte den dagen samfunnet blir enda mer misfornøyd enn nå med den norske skolen.


Les mer
Lærernes motstand mot en bedre skole – fakta fan! (livetlykkenogkjaerligheten.blogspot.no 18.01.2013)
Lærernes arbeidsdag (fasting.blogg.no 06.12.2013)
KS i min verden (mattelaereren.blogspot.no 21.12.2013)
Dagsnytt 18 (radio.nrk.no 22.01.2014)
Konfrontasjon (Dagbladet 23.01.2014)
KS kan begynne med å telle seg selv (verdidebatt.no 26.01.2014)
Ei arbeidsuke på 43,5 timer strekker for de fleste ikke til (Oppland Arbeiderblad 01.02.2014)
Brev frå ein lærar (Kjell Artur Rødal 31.01.2014)
Må tilpasses skolens behov (ks.no 30.01.2014)
Drømmearbeidsgiver (Anne Ragnhild Kjær Sti 06.02.2014)
Jager gode lærere (Lofot tidende 06.02.2014)
De varmeste hjertene og de beste hodene (dagbladet.no 06.02.2014)
Utdannelse er oppskrytt… (agnesmatre.com 05.02.2014)
Dette er en oppsigelse (Kristoffer Robin F. Kirkhus 08.02.2014)

Stikkord: , , , , ,

About Pute68

Som rektor og skoleleder er jeg spesielt opptatt av at elevene skal få muligheten til å lære og til å bli mennesker som føler seg til nytte for det samfunnet de vokser inn i. Jeg vet at for å få til dette så må elevene ha et skolemiljø hvor de føler seg verdsatt og sett. Som skoleleder har jeg et ekstra ansvar for å sikre at alle føler akkurat dette. Jeg er også opptatt av at skolen må drive med innovasjon og alltid utfordre oss selv. Teknologi inngår som en del av dette og derfor legger jeg godt til rette både for elever og ansatte slik at teknologi skal kunne inngå godt i elevenes undervisning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: